fbpx

Co to jest bezpośrednia likwidacja szkód

Co to jest bezpośrednia likwidacja szkód

Każdy posiadać samochodu ma obowiązek wykupić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC). Z biegiem czasu na polskim rynku pojawiało się coraz to więcej Towarzystw Ubezpieczeniowych oferujących swoje usługi. Konkurencja na rynku ubezpieczeniowym jest bardzo duża. Ubezpieczyciele próbują więc zachęcić właścicieli pojazdów nie tylko korzystną ceną, ale także usługami dodatkowymi. Jedną z nich jest Bezpośrednia Likwidacja Szkody (BLS).

Ze względu na ilość samochodów na drogach i natężenie ruchu kolizje oraz wypadki są bardzo częstym zjawiskiem. Wiele osób ma za sobą uzyskanie odszkodowania z ubezpieczenia OC sprawcy lub korzystało z możliwości likwidacji szkody poprzez BLS. Jednakże wielu kierowców nie brało jeszcze udziału w kolizji drogowej nie wiedzą jak najlepiej załatwić sprawę odszkodowania. Jeżeli ubezpieczyciel, w którym mamy wykupione ubezpieczenie OC samochodu daje możliwość likwidacji szkody poprzez BLS to możemy z tej opcji skorzystać. Ale jak to się odbywa? Czy cała procedura jest prostsza i szybsza? Czy jest to opłacalne dla poszkodowanego?

Co to jest bezpośrednia likwidacja szkód – BLS?

Bezpośrednia likwidacja szkody jest systemem, który od 2015 roku pozwala na zgłoszenie szkody w ubezpieczalni, w której poszkodowany ma wykupione ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Towarzystwo Ubezpieczeniowe poszkodowanego wypłaca odszkodowanie, a potem w ramach regresu odzyskuje je od ubezpieczyciela sprawcy. Celem takiej likwidacji szkody jest uproszczenie i przyspieszenie procedury oraz danie osobie poszkodowanej możliwości wyboru ubezpieczyciela, który będzie zajmował się sprawą. Należy jednak pamiętać, że dotyczy to poszkodowanych, których zarówno ich ubezpieczyciel OC jak i ubezpieczyciel OC sprawcy oferują  BLS. Jedynie trzy Towarzystwa oferują tą usługę bez względu na to, czy ubezpieczyciel OC sprawcy również korzysta z tego systemu i są to:

  • PZU S.A.
  • Grupa Warta (w tym HDI)
  • Uniqa

Towarzystwa Ubezpieczeniowe, które oferują poszkodowanym BLS to:

  • PZU S.A.
  • Grupa Warta (w tym HDI)
  • Uniqa
  • Concordia Ubezpieczenia
  • Grupa AXA (w tym Liberty)
  • Grupa Ergo Hestia (w tym MTU)
  • Gothaer
  • Aviva
  • You Can Drive

W przypadku uszkodzenia samochodu w kolizji w ramach BLSu możemy się starać nie tylko o odszkodowanie na pokrycie naprawy samochodu ale także o roszczenia poboczne. Są to zwrot kosztów poniesionych na samochód zastępczy, zwrot kosztów holowania czy parkingu oraz za uszkodzone w trakcie zdarzenia mienie (telefon, laptop).

Likwidacja szkody odbywa się normalnie, tak więc ubezpieczyciel ma wobec poszkodowanego określone obowiązki. Są nimi wypłacenie odszkodowania za wszystkie powstałe szkody. Skorzystanie z systemu BLS nie ma również wpływu na wysokość naszych zniżek na ubezpieczenie OC. Jeżeli jesteśmy poszkodowanymi w kolizji, nie musimy się tym martwić. Dodatkowo system ten działa tak samo jak w przypadku zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela OC sprawcy. Możemy więc zlikwidować szkodę gotówkowo lub bezgotówkowo. Szkoda może zostać rozliczona jako częściowa lub całkowita.

Ograniczenia Bezpośredniej Likwidacji Szkody

Z systemu Bezpośredniej Likwidacji szkody nie można skorzystać w każdym przypadku. Mimo chęci ułatwienia poszkodowanym likwidacji szkód i uzyskania odszkodowania nałożono na nich także szereg ograniczeń. Warto zapoznać się z nimi aby wiedzieć, czy będąc osobą poszkodowaną możemy skorzystać z BLSu. Sytuacje w których nie mamy takiej możliwości i musimy zgłosić szkodę bezpośrednio do ubezpieczyciela OC sprawcy to między innymi:

  • wystąpienie szkody osobowej (osoby ranne w trakcie zdarzenia);
  • szkody powstałe poza granicami Polski (zwracamy się do zagranicznego ubezpieczyciela lub jego korespondenta na terenie Polski;
  • powstanie szkody na terenie naszego kraju ale przez zagranicznego sprawcę (wtedy odpowiada PBUK);
  • szkody o wartości odszkodowania wyższej niż 30.000 zł (np. duże szkody na pojeździe);
  • kolizje lub wypadki w których brało udział więcej niż dwa pojazdy (np. karambol).

Aby zgłosić szkodę u swojego ubezpieczyciela zamiast u ubezpieczyciela OC sprawcy musi być także jasno orzeczona wina sprawcy. Stwierdzona musi być przez przez samych uczestników zdarzenia albo przez policję, która sporządziła protokół na miejscu kolizji. Sprawa nie może więc znajdować się w sądzie w celu ustalenia okoliczności zdarzenia i określenia osoby sprawcy.

Zdarza się też niestety, że ubezpieczyciel proponuje swoim klientom usługę BLS tylko wtedy, gdy oprócz ubezpieczenia OC ma również wykupione ubezpieczenie dobrowolne autocasco. System Bezpośredniej Likwidacji Szkody nie jest więc doskonały i wolny od kłopotów. Każda poszkodowana osoba musi się zastanowić jaką drogę do uzyskania odszkodowania obrać. Obecnie na rynku odszkodowawczym wszelkie odszkodowania są zaniżane przez ubezpieczycieli. Dotyczy to także tego sposobu likwidacji szkody.

Zaniżone odszkodowanie w ramach BLSu

Niestety fakt, że dzięki Bezpośredniej Likwidacji Szkody cała procedura jest sprawniejsza i szybsza, nie oznacza wcale, że nasi Ubezpieczyciele nie zaniżają odszkodowań. Wiele poszkodowanych mając nadzieję na uczciwe rozliczenie szkody skorzystało z BLSu. Okazało się jdnak, że oprócz szybkiego wypłacenia kwoty bezspornej, która najczęściej jest zaniżona nie można liczyć na nic więcej. W takiej sytuacji możemy złożyć odwołanie do naszego ubezpieczyciela, ale zapewne nie przyniesie to oczekiwanego skutku. Lepiej więc zwrócić się z reklamacją bezpośrednio do ubezpieczyciela OC sprawcy. Nasz ubezpieczyciel ma obowiązek przekazać mu komplet dokumentów.

W przypadku zaniżonego odszkodowania w ramach BLSu możemy również sprzedać  wierzytelność związaną ze szkoda na pojeździe Kancelarii Odszkodowawczej. Powinniśmy ją jednak poinformować o fakcie likwidacji szkody poprzez BLS, ponieważ ma to duże znaczenie w przypadku dochodzenia dalszych roszczeń na drodze sądowej. Niektóre osoby poszkodowane same chcą załatwić sprawę do końca i udać się na drogę sądową z pomocą profesjonalnego pełnomocnika (radcy prawnego lub adwokata). Wtedy musimy pamiętać, że pozwać należy ubezpieczyciela OC sprawcy zdarzenia, a nie naszego ubezpieczyciela, który wypłacił nam kwotę bezsporną.

Czy warto sprzedać szkodę na pojeździe kancelarii odszkodowawczej?

Wiele osób zadaje sobie to pytanie. Pamiętamy jednak, że firmy te oferują bezpłatną analizę szkody, więc ocena sprawy nic nas nie kosztuje. Wtedy mając więcej możliwości możemy podjąć decyzję co do dalszego działania. Sprawdź, kiedy poszkodowanemu przysługuje wierzytelność i jakie są konsekwencje sprzedaży szkody. Przeczytaj artykuł: Czy warto sprzedać szkodę kancelarii odszkodowawczej?

Aktualizacja z 20.09.2019 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.