fbpx

Opóźniony lub odwołany lot – jak uzyskać odszkodowanie?

Opóźniony lub odwołany lot – jak uzyskać odszkodowanie?

Lot samolotem uważany jest nie tylko za najbezpieczniejszy środek transportu, ale także za najwygodniejszy. Przede wszystkim jest szybszy niż samochód, pociąg, autobus czy statek. W kilka godzin możemy się znaleźć kilka tysięcy kilometrów od domu. Dodatkowym atutem jest względnie niewielki koszt. Jest wielu przewoźników oferujących tanie loty. W innych przypadkach wystarczy podróż zaplanować z pewnym wyprzedzeniem żeby uzyskać jak najbardziej korzystną cenę. Dodatkiem są piękne widoki za oknem samolotu. Same plusy.

Kończą się one niestety w chwili, gdy po przybyciu na lotnisko dowiadujemy się, że nasz lot został odwołany lub opóźniony. Taka sytuacja może się wiązać z wieloma problemami i stratami finansowymi. Na szczęście poszkodowani mają możliwość uzyskania odszkodowania od linii lotniczych. Rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego reguluje prawa pasażerów w przypadku lotów wewnątrz UE oraz rozpoczynających się lub kończących w UE. Poniżej przedstawimy informację, które pozwolą Wam dowiedzieć się czegoś więcej na temat praw pasażera oraz możliwości uzyskania odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot samolotem. Polecam zapoznać się z nimi przed udaniem się w podróż.

Opóźniony lot samolotem

Udając się na lotnisko i mając zaplanowaną podróż służbową lub wylot do ciepłych krajów na wczasy nie myślimy o problemach. Niestety zdarza się, że na miejscu po odprawie dowiadujemy się, że lot został opóźniony o godzinę, dwie, pięć albo jeszcze więcej. W takiej sytuacji przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam komfortowe warunki oczekiwania. Są to jedzenie, napoje, możliwość skorzystania z telefonu lub komputera. Bezwzględnie pasażerowie także powinni zostać poinformowani o przysługujących prawach. W przypadku opóźnienia wynoszącego ponad 5 godzin, mamy prawo odstąpić od umowy i żądać zwrotu kosztów biletu oraz innych kosztów związanych z podróżą.

Bardzo ważne jest to, że odszkodowanie można uzyskać tylko wtedy, gdy opóźnienie jest spowodowane z winy przewoźnika. Nie uzyskamy odszkodowania, jeżeli lot został opóźniony z powodu wystąpienia tak zwanej siły wyższej. Ich przykładem są złe warunki atmosferyczne, wydarzenia polityczne zagrażające bezpieczeństwu w miejscu przylotu czy awaria samolotu nie wynikająca z błędu przewoźnika. Przed staraniem o odszkodowanie spróbuj się więc dowiedzieć, czemu doszło do opóźnienia.

Możemy się starać o uzyskanie odszkodowania, jeżeli opóźnienie lotu wyniosło więcej niż 3 godziny. Liczy się godzina przylotu na miejsce docelowe. Wysokość odszkodowania może wynieść:

  • 250 euro → jeśli odległość między dwoma miejscami jest mniejsza niż 1500 km, bez względu na długość opóźnienia;
  • 400 euro → za loty w obrębie Unii Europejskiej w odległości między punktami większymi niż 1500 km oraz wszystkie inne loty od 1500 km do 3500 km między dwoma miejscami, bez względu na długość opóźnienia;
  • 300 euro → loty dalekie o odległości między punktami większej niż 3500 km za opóźnienie od 3 do 4 godzin;
  • 600 euro → loty dalekie o odległości między punktami większej niż 3500 km za opóźnienie powyżej 4 godzin.

Odwołany lot samolotem jakie odszkodowanie?

Może się również zdarzyć, że po przybyciu na lotnisko dowiemy się, że nasz lot został całkowicie odwołany. Linie lotnicze powinny zaproponować pasażerom możliwość skorzystania z lotu alternatywnego, a jeśli nie ma takiej możliwości to zwrócić pieniądze za bilet. Jeśli oczekiwanie na inny lot miałoby potrwać kilka godzin, to przewoźnik powinien na ten czas zapewnić nam opiekę. Między innymi zaproponować coś do jedzenia, napoje, możliwość skorzystania z telefonu lub komputera.

Odszkodowania za odwołany lot nie otrzymamy w następujących przypadkach, gdy:

  • dowiemy się o odwołanym locie w czasie dłuższym niż 14 dni  od planowanej daty wylotu;
  • zostaniemy poinformowani o odwołanym locie od 7 do 14 dni od daty planowanego lotu a linia lotnicza zaproponowała nam alternatywny lot w podobnym czasie (różnica kilku godzin) od planowanego;
  • dowiemy się o odwołanej podróży w czasie krótszym niż 7 dni o ile otrzymamy propozycję skorzystania z innego lotu, którego odlot jest zaplanowany nie więcej niż godzinę wcześniej a przylot na miejsce nie więcej niż dwie godziny później niż planowany;
  • lot zostanie odwołany z przyczyn niezależnych od przewoźnika, czyli siły wyżej. Mogą nią być warunki atmosferyczne, zamieszki polityczne na miejscu, awaria samolotu niewynikająca z winy linii lotniczej.

Wysokość odszkodowania, którą możemy uzyskać w przypadku odwołanego lotu to:

  • 125 euro do 250 euro → odwołany lot na trasie poniżej 1500 km;
  • 200 euro do 400 euro → odwołany lot w obrębie Unii Europejskiej o trasie dłużej niż 1500 km oraz wszystkie inne o długości od 1500 km do 3500 km;
  • 300 do 600 euro → odwołany lot na trasie powyżej 3500 km.

Dokumentacja potrzebna do uzyskania odszkodowania od linii lotniczej 

W przypadku uzyskania odszkodowania za opóźniony lot jak i każdego innego, bardzo ważne jest, aby zebrać wszystkie jak najwięcej dokumentów potwierdzających zdarzenie.  W przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu najważniejsze dokumenty to:

  • bilet lub bilet elektroniczny, karta pokładowa, wydruk rezerwacji oraz umowa z biurem podróży;
  • wszelkie pisma i informacje od linii lotniczej dotyczące odwołanego lub opóźnionego lotu, propozycji rekompensaty czy informacji o przyczynie powstania zdarzenia (pisma, sms lub wiadomości mailowe),
  • warto również zrobić zdjęcia tablicy lotów informacjami na temat lotu.

O odszkodowanie możemy walczyć sami wysyłając zgłoszenie szkody do linii lotniczej. Jeśli otrzymamy decyzję odmowną to powinniśmy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Możemy również zlecić poprowadzenie sprawy Kancelarii Odszkodowawczej. Sztab specjalistów, którzy mają w tym doświadczenie, może pomóc w uzyskaniu odszkodowania i odciążyć nas od załatwiania wszystkich formalności. Nam pozostanie jedynie czekać na pieniądze. Likwidacja szkody może trwać od 3 do 12 miesięcy. Jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z usług pełnomocnika, czyli Kancelarii Odszkodowawczej, to powinniśmy przedstawić im nie tylko dokumentację potrzebną do uzyskania odszkodowania, ale także udzielić podstawowych informacji w sprawie.

Powinniśmy odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Kiedy dowiedzieli się Państwo o odwołanym lub opóźnionym locie?
  • Czy linia lotnicza udzieliła Państwu informacji na temat praw pasażera?
  • Otrzymali Państwo propozycję skorzystania z innej, alternatywnej trasy?
  • Czy w trakcie oczekiwania na opóźniony lot otrzymali Państwo pomoc? Zaproponowano Państwu posiłki i napoje lub w razie konieczności zakwaterowanie w hotelu na noc?
  • Otrzymali Państwo zwrot kosztów podróży w przypadku lotu odwołanego?
  • Czy otrzymali już Państwo jakieś odszkodowanie z tytułu opóźnionego albo odwołanego lotu?
  • Ważne jest również podanie portu lotniczego wylotu i czas planowanego wylotu. Dodatkowo nazwę portu lotniczego przylotu i dokładny czas planowanego przylotu do miejsca docelowego. Musimy też podać dokładną godzinę faktycznego odlotu i przylotu.

Overbooking

Linie lotnicze mają również niekorzystną dla pasażerów politykę stosowania overbookingu. Jest to odmowa przyjęcia na pokład. Występuje  gdy przewoźnik sprzeda więcej biletów niż ma miejsc. Jeśli wszyscy się stawią na miejsce to okazuje się, ze pasażerów jest za dużo. Dowiedz się jak i gdzie zgłosić szkodę. Sprawdź na jakie odszkodowanie można liczyć. Przeczytaj artykuł dotyczący overbookingu.

Aktualizacja z dnia 13.09.2019 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.